کتابخانه عمومی مرحوم میرجعفری

سرانجام کتابخانه مرکزی اراک

سه شنبه, ۱ شهریور ۱۴۰۱، ۰۶:۳۸ ب.ظ

سرانجامِ یک پروژه

وقایع استان در گفت و گو با سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی به بررسی آخرین وضعیت کتابخانه مرکزی پس از سفر رئیس جمهور به اراک پرداخته است

پس از سفر رئیس جمهور به اراک، اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص داده شده است که نیمی از آن از اعتبارات استان و نیمی دیگر هم از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور تامین خواهد شد
با پیگیری های صورت گرفته در حال حاضر بیست میلیارد تومان به پروژه تخصیص داده شده و هیچ گونه نگرانی بابت ادامه عملیات اجرایی وجود نخواهد داشت

فاطمه چاپاری: احداث کتابخانه مرکزی اراک که بزرگترین کتابخانه عمومی کشور محسوب می شود نزدیک ۱۵ سال است که به درازا کشیده است و به نظر می رسد مشکل اساسی این پروژه عدم تناسب حجم عملیاتی اجرایی و اعتبارات دریافتی است به گونه ای که اعتبارات استانی جوابگوی هزینه های این طرح بزرگ عمرانی نیست و برای تکمیل آن باید از منــــابع و ظرفیت های ملی استفاده کرد. همان طور که استاندار قول داده بود این پروژه به عنوان یکی از مطالبات مهم مردم استان در سفر رئیس جمهور مطرح گردید و به گفته سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی در این سفر اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان به این پروژه تخصیص یافته که نیمی از آن از اعتبارات استانی و نیم دیگر از منابع اعتباری سفر رئیس جمهور تامین خواهد شد حال آنچه اهمیت دارد جذب این منابع است که در صورت تحقق آن و به گفته مسئولان طرح در هفته دولت سال آتی به بهره برداری خواهد رسید. کتابخانه مرکزی اراک در یک سال گذشته ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی دراین باره گفت: در حال حاضر پروژه کتابخانه مرکزی اراک ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و در سفر استانی نماینده تام الاختیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کردند اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص داده شده است که نیمی از آن از اعتبارات استان و نیمی دیگر هم از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور تامین خواهد شد.
سکینه خاتون مهدیان پور در گفت و گو با خبرنگار وقایع استان افزود: تکمیل پروژه کتابخانه های مرکزی از اولویت های نهاد کتابخانه ها است. به طور کلی تا کنون ۱۱ کتابخانه مرکزی در استان های مختلف کشور چون خراسان رضوی، یزد، همدان، خوزستان، ایلام و… احداث شده است و سازمان نهاد کتابخانه ها سیاستی حمایت گرانه برای تکمیل پروژه دیگر کتابخانه های مرکزی در سطح کشور اتخاذ نموده است. کتابخانه مرکزی اراک از مهم ترین پروژه ها در این حوزه به شمار می رود چرا که بزرگترین کتابخانه مرکزی در سطح کشور است.
وی اظهار کرد: این پروژه با مساحتی بالغ بر ۱۸ هزار و ۵۰۰ متر مربع زیربنا در سال ۸۶ به دست آیت الله گرکانی نماینده وقت ولی فقیه در استان کلنگ زنی شد و عملیات عمرانی آن در سال ۹۳ آغاز گردید. این بنا در هفت طبقه احداث خواهد شد که دو طبقه آن به پارکینگ و ۵ طبقه باقی مانده به بخش های مختلف کتابخانه همانند مرجع، پژوهش، سالن اجتماعات، مخزن کتاب، امانت، کودک، نوجوان اختصاص داده خواهد شد. اجرای این پروژه در سال های ۹۵ تا ۹۷ متوقف شد و پس از آن تا کنون ادامه داشته است.
سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی خاطرنشان کرد: آذر ماه سال گذشته همزمان با اعلام برنامه سفر رئیس جمهور به استان در جلسه شورای فرهنگ عمومی، بازدید از پروژه کتابخانه مرکزی و تخصیص اعتباراتی به آن در این سفر نیز مد نظر قرار گرفت که به موجب آن مقرر گردید این موضوع در کارگروهی تخصصی که در طبقه سوم بنای نیمه کاره کتابخانه مرکزی و با حضور مسئولانی چون استاندار، شهردار، فرماندار، مدیرکل ارشاد اسلامی، مدیرکل راه و شهر سازی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و .. برگزار شد، پیگیری شود. در این زمینه مکاتباتی را نیز با وزارت ارشاد اسلامی داشتیم که خوشبختانه مجموعه این فعالیت ها نتیجه بخش واقع شد.
وی توضیح داد: ما پیگیری های خود را آغاز نموده ایم و در دیداری که اخیرا با رئیس سازمان مـــدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی داشتیم پیرامون همین موضوع صحبت شد و اعلام شد که فعلا تا همین لحظه ۲۰ میلیارد تومان برای ادامه عملیات عمرانی پروژه پیش بینی شده است که به دست پیمانکار خواهد رسید و هیچ گونه نگرانی در زمینه ادامه پروژه نخواهد بود.
مهدیان پور ادامه داد: جزئیات نیمی دیگر از اعتبارات تخصیص یافته نیز هنوز به استان ابلاغ نشده است. دور اول سفرهای استانی رئیس جمهور تمام شده است و مطمئنا مصوبات این سفر ها تا پیش از آغاز دور دوم سفرهای رئیس جمهور پیگیری و انجام خواهد شد. همچنین از آن جا که شخص استاندار هم تاکید ویژه ای بر تکمیل این پروژه دارد امیدواریم در هفته دولت سال آینده این پروژه بزرگ و مهم را به بهره برداری برسانیم.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۶/۰۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی