کتابخانه عمومی مرحوم میرجعفری

مهم ترین وظیفه یک کتابدار جذب مخاطب به کتابخانه یا هر سیستم اطلاع رسانی دیگریست و در واقع تا مراجعه کننده ای وجود نداشته باشد وجود کتابدار معنایی نخواهد داشت. حال اگر کتابداران را از نظر جذب مخاطب و اطلاع رسانی مناسب و قواعد کاری تقسیم بندی کنیم به سه دسته کلی می رسیم.

دسته اول کتابداران؛ (کتاب + دار = کتابدار )؛ که دانش آموخته ی کتابداری هستند و به کار خود عشق می ورزند و ارائه راهکارهای نو در جذب مخاطب و اطلاع رسانی مفید در درجه اول اهمیت برای آنها قرار دارد.

دسته دوم کتابداران؛ (کتاب + دار = کتاب داشتن )؛ افرادی هستند که دارای تعداد زیادی کتاب هستند و تصورشان بر این است که تنها وظیفه شان تحویل دادن و گرفتن کتاب می باشد و تنها در صورت در خواست کتاب یا منبع اطلاعاتی به ارائه خدمات لحظه ای می پردازند. البته ممکن است این افراد خدماتی هم ارائه ندهند و فقط کتاب داشته باشند.

دسته سوم کتابداران؛ ( کتاب + دار = نگهدارنده کتاب )؛ این گروه بیشتر به نگهبان کتاب شباهت دارند. این عزیزان دارای تفکرات قرون وسطایی می باشند و تصور می کنند تنها علت حضورشان د رکتابخانه مراقبت از کتابها و سایر منابع اطلاعاتی می باشد. جای تاسف داره که رفتار غیر مسئولانه و مبتدیانه همین افراد یکی از دلایل اصلی فاصله گرفتن جامعه ی ما از کتاب و کتابخانه می باشد. افرادی که وجود مخاطب رو زحمت دونسته و ارائه خدمات رو اضافه کاری؛ گویا قوانین اول و پنجم رانگاناتان را هیچگاه نشنیده و کتابخانه را به محیطی سرد و بی روح و کتاب را به عتیقه ای که مدتها در قفسه ها مانده تبدیل کرده اند.

این افراد خارج از مجموعه ی کتابداری می باشند و باید جای خود را به کتابداران متخصص دهند چراکه تنها در این صورت میتوان مشکلات و نواقص موجود در امر اطلاع رسانی را به طور اصولی و اساسی برطرف کرد.

باور کنیم که  امروزه راه برای ترویج اطلاعات کذب بسیار باز است و جوامع بیش از گذشته به اطلاع رسانی صحیح و مفید نیاز دارند و باید این باوررا در جامعه به وجود آورد که میتوان هرنیاز اطلاعاتی با هر جنس و در هرسطحی را از طریق کتابدار برطرف ساخت.

برگرفته از : www.newlib.blog.ir


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی