ادبیات کودکان و نوجوانان (انواع و معیارهای ارزیابی و انتخاب)
ادبیات کودکان مقوله ای سهل و ممتنع است. سهل است از آن جهت که مخاطبان آن کودکان و نوجوانان هستند و بسیاری آنرا جدی نگرفته و ساده انگارانه بدان میپردازند و ممتنع است بدان جهت که عبور از سهل انگاری و جدی گرفتن مخاطبان این آثار مستلزم تلاشی توان فرسا و کسب دانش درباره جنبه های گوناگون جسمی و ذهنی آنان میباشد. نخست باید کودکان را انگونه که هستند شناخت و سپس شناختی عمیق از ادبیات کودکان و قابلیت های بالقوه آنها در مسیر تکامل کودک کسب نمود. این مسئله بویژه در جهان فناورانه امروز که موجود انسانی را از لحظه تولد تحت فرمان میگیرند و تلاش برای یکسان سازی او دارند از اهمیت بیشتری برخوردار می شود.
در مسیر تربیت و رشد کودک خطا از آنجا آغاز می شود که بزرگسالان فکر کنند زمینه سازی برای رشد کودک به منزله الگوسازی و جای دادن کودک در قالبهای ازپیش تعیین شده است که مصداق آن نیز صد البته در وجود خود آنها تجلی یافته است. در حالیکه ما نیستیم که او را میسازیم بلکه ما فقط سبب ساز هستیم و او را کمک میکنیم تا خود را بسازد. موجودی کمال یافته از لحاظ فکری، جسمانی، اخلاقی و عاطفی.
پر واضح است برای کودکی که در نخستین روزهای زندگی، جهانِ پیرامونش را از طریق دست و دهان میشناسد، در مراحل بعدی، دنیای ادبیات (با شعر ها، قصه ها، حوادث و شخصیت های مختلف) چه جذابیتی میتواند برای او داشته باشد. مهم شناخت این آثار و تغذیه درست کودک با آنهاست.
انواع ادبیات کودکان
ادبیات شفاهی ( شعر و ترانه)
ادبیات شفاهی(قصه های عامیانه: افسانه ها و اسطوره ها و قصه های قومی)
داستاهای شگفت انگیز جدید، فانتزی و داستانهای علمی تخیلی
داستانهای واقعگرا
ادامه دارد...