مانیفست کتابخانه عمومی ایفلا / یونسکو 1994
کتابخانه عمومی، [بعنوان] دروازه محلی به دانش، یک شرط اساسی را برای یادگیری مادام العمر، تصمیم گیریِ مستقل و توسعه فرهنگیِ فرد و گروه های اجتماعی فراهم می کند.
این بیانیه، اعتقاد یونسکو در مورد کتابخانه های عمومی به عنوان یک نیروی حیاتی برای آموزش، فرهنگ و اطلاعات، و نیز به عنوان عاملی ضروری برای تقویت صلح و رفاه معنوی از طریق اذهان مردان و زنان، را بیان میکند.
بنابراین، یونسکو حکومتهای ملی و محلی را تشویق میکند که فعالانه درگیر توسعه و حمایت از کتابخانه های عمومی شوند.
کتابخانه عمومی
کتابخانه عمومی یک مرکز محلی اطلاعات، تولید انواع دانش و اطلاعات که به راحتی در دسترس کاربران است می باشد.
خدمات کتابخانه عمومی بر مبنای دسترسیِ برابر همگان ، صرف نظر از سن، نژاد، جنس، مذهب، ملیت، زبان و یا موقعیت اجتماعی ارائه می شوند. خدمات و مواد خاص باید برای آن دسته از کاربرانی که، به هر دلیل، نمی توانند از خدمات و مواد معمول استفاده کنند ارائه شود، برای مثال اقلیت های زبانی، افراد معلول و یا کسانی که در بیمارستان یا زندان هستند.
تمام گروه های سنی باید منابع مرتبط با نیازهای خود را پیدا کنند. مجموعه ها و خدمات باید همه انواع رسانه های مناسب و فن آوری های مدرن و همچنین مواد سنتی را در بر بگیرند. کیفیت بالا و ارتباط به نیازها و شرایط محلی اساسی هستند. مواد باید روندهای فعلی و تکامل جامعه، و همچنین حافظه تلاش و تخیل انسان را انعکاس دهند.
مجموعه ها و خدمات نباید تحت هیچگونه سانسور ایدئولوژیک، سیاسی یا مذهبی، و فشارهای اقتصادی قرار بگیرند.
ماموریت های کتابخانه
عمومی
ماموریت های کلیدی زیر که مربوط به اطلاعات، سواد،
آموزش و فرهنگ هستند، باید در هسته خدمات کتابخانه های عمومی باشد:
· ایجاد و تقویت عادات مطالعه در کودکان از سنین پایین؛
· حمایت از آموزش فردی و خود انگیخته و همچنین آموزش رسمی در تمام سطوح؛
· ارائه فرصت ها برای توسعه خلاقیت فردی؛
· تحریک تخیل و خلاقیت کودکان و جوانان؛
· ترویج آگاهی از میراث فرهنگی، ستایش هنرها، دستاوردهای علمی و نوآوریها؛
· تامین دسترسی به تعبیرات فرهنگی همه هنرهای نمایشی؛
· پرورش گفتگوی بین فرهنگی و حمایت از تنوع فرهنگی؛
· حمایت از سنت شفاهی؛
· حصول اطمینان از دسترسی برای شهروندان به تمام انواع اطلاعات جامعه؛
· ارائه خدمات اطلاع رسانی کافی به شرکت های محلی، موسسات ا و گروه های ذینفع.
· تسهیل توسعه مهارتهای اطلاعاتی و رایانه ای
· حمایت و شرکت در فعالیت ها و برنامه های سواد آموزی برای همه گروههای سنی و آغاز چنین فعالیت هایی در صورت لزوم.
بودجه، قانون و شبکه
کتابخانه های عمومی اصولا باید رایگان باشند.
مسئولیت کتابخانه عمومی بر عهده مقامات محلی و ملی است. و باید ازسوی دولت های ملی
و محلی با قوانین خاص و تامین مالی حمایت شود. [کتابخانه عمومی] باید جزء اساسی از هر استراتژی بلند مدت برای فرهنگ، ارائه اطلاعات،
سواد و آموزش باشد.
برای اطمینان از هماهنگی و همکاری کتابخانه ای در سراسر کشور، باید قوانین و برنامه های استراتژیک وهمچنین یک شبکه کتابخانه ای ملی بر اساس استانداردهای مورد توافق از خدمات تعریف و ترویج شود.
شبکه کتابخانه های عمومی باید در ارتباط با کتابخانه های ملی، منطقه ای، تحقیقاتی وتخصصی و همچنین کتابخانه های مدارس، دانشکده ها و دانشگاه طراحی شود.
عملیات و مدیریت
یک سیاست روشن ، با تعریف اهداف، اولویت ها و خدمات
در ارتباط با نیازهای جامعه محلی باید تنظیم شود. کتابخانه عمومی باید به طور موثر سازماندهی شده و
استانداردهای حرفه ای را درعملکرد خود
رعایت کند.
همکاری با شرکای مرتبط، نظیر:گروه های کاربری و سایر گروه های حرفه ای در سطح محلی، منطقه ای، ملی و نیز بین المللی باید تضمین شود.
خدمات باید از لحاظ فیزیکی در اختیار همه اعضای جامعه باشد. این [مسئله] نیازمند موقعیت خوب برای ساختمان کتابخانه ها، تسهیلات خوب برای خواندن و مطالعه، و همچنین فن آوری های مربوطه و ساعات کار کافی متناسب با [نیاز] کاربران است. خدمات راه دور برای کسانی که قادر به بازدید از کتابخانه نیستند نیز به همین نسبت باید مورد توجه باشد.
خدمات کتابخانه باید با نیازهای مختلف مردم در مناطق شهری و روستایی هماهنگ باشد.
کتابدار یک واسطه فعال بین کاربران و منابع است. آموزش حرفه ای و مداوم کتابدار برای اطمینان از خدمات کافی و مناسب، ضروری است.
باید برنامه های آموزش کاربر جهت کمک به آنها برای بهره مندی از تمام منابع تدارک دیده شود.
اجرای مانیفست
بدینوسیله از تصمیم گیرندگان در سطوح ملی و محلی
و جامعه کتابداران به طورکلی، در سراسر جهان، درخواست میشود اصول مندرج در این بیانیه را اجرا نمایند.