نهمین پیش نشست همایش بین المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه های عمومی با عنوان «تلاش کتابخانههای عمومی برای فردای بهتر: مواجهه کتابخانههای عمومی با چهار چالش بزرگ» برگزار شد.
کتابخانه ها در عصر حاضر در حال توسعه و پیشرفت هستند
نهمین پیش نشست همایش بین المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه های عمومی با عنوان «تلاش کتابخانههای عمومی برای فردای بهتر: مواجهه کتابخانههای عمومی با چهار چالش بزرگ» برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، نهمین پیشنشست همایش بینالمللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانههای عمومی؛ الگوها، تجربهها و ایدهها، عصر چهارشنبه ۱۷ فروردینماه، با موضوع «تلاش کتابخانههای عمومی برای فردای بهتر: مواجهه کتابخانههای عمومی با چهار چالش بزرگ» با سخنرانی لویدا گارسیا فبو، مشاور بینالمللی کتابداری و رئیس سابق انجمن کتابداری آمریکا به دبیری لیلی سیفی، دانشیار دانشگاه بیرجند و دبیرعلمی همایش به میزبانی شهر شیراز برگزار شد.
لیلی سیفی، دبیر علمی همایش، ضمن تبریک سال نو و حلول ماه رمضان عنوان کرد: همایش بین المللی توسعه خدمات کتابخانه های عمومی: الگوها، تجربه ها و ایده ها ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت در شیراز برگزار خواهد شد که در همین راستا تاکنون وبینارهای ملی و بین المللی مختلفی با حضور سخنرانان برجسته از کشورهای مختلف و ایران برگزار شده است.
دبیرعلمی همایش با اشاره به نهمین پیش نشست عنوان کرد: در این نشست با حضور لویدا گارسیا فبو با الگوهایی که از کتابخانه های کشورهای مختلف دیده اند، با عنوان چهار چالش بزرگ آشنا خواهیم شد.
لویدا گارسیا فبو در این نشست ضمن اشاره به پاندمی کرونا عنوان کرد: پاندمی فرصت ها و چالش های زیادی برای ما به وجود آورد که این چالش ها باعث به وجود آمدن خدمات جدیدی شد و با استفاده از ابزارهای دیجیتالی خدمات نوینی را به مراجعه کنندگان ارائه دهیم.
گارسیا فبو ضمن اشاره به چالش تحول دیجیتالی عنوان کرد: این چالش در جهت توسعه و استفاده هر چه بهتر خدمات کتابخانه ها استفاده شد.
وی همچنین به چالش های میزان و ظرفیت دیجیتالی شبکه هایی که به کتابخانه ها وصل هستند و حمایت و پشتیبانی مردم و مهارت های دیجیتالی کارکنان کتابخانه نیز اشاره کرد.
رئیس سابق انجمن کتابداران آمریکا ادامه داد: توسعه دیجیتالی فرصتی را به وجود آورد که جوامع کوچک از طریق کتابخانه ها به شبکه بزرگ و گسترده ای متصل شوند و ما از طریق استارتاپ ها و سرویس های خدماتی توانستیم به توسعه خدمات بپردازیم و اعضای کتابخانه ها را گسترش دهیم. در ابتدا از اینترنت برای تدریس و قصه گویی آنلاین استفاده می کردیم و با گذشت زمان این خدمات گسترش پیدا کرد و خدمات ما به بازه های زمانی کوتاه مدت و بلندمدت تقسیم شدند.
وی ضمن اشاره به پروژه mit عنوان کرد: در این کتابخانه ها طرح های توسعه ای بسیار خوبی ارائه شده است که می توان به کارگاه های مختلف، قصه گویی و ... اشاره کرد. این بحران همه گیر باعث شد که این نیازمندی تبدیل به یک طرح در بستری بسیار عالی برای ایجاد، کشف، انتشار، توسعه و حفظ دانش به شکلی کاملا آزادانه برای حل مشکلات پیچیده در خدمت بشریت شود و این موضوع به هر چه بهتر شدن خدمات کمک کرد.
گارسیا فبو ضمن اشاره به کتابخانه عمومی لس آنجلس عنوان کرد: این کتابخانه طرحی را اجرا می کند که این طرح دسترسی آسان و رایگان را به اطلاعات، ایده ها، کتاب ها را در هر گوشه شهر برای تقویت، آموزش و توانمندسازی افراد فراهم می کند. ما در عصری زندگی می کنیم که کتابخانه ها در جهت توسعه و پیشرفت هستند و این نسل را به عنوان نسل عملگرا می شناسیم و کتابخانه ها به این امر کمک شایانی می کنند.
وی ضمن اشاره به وظایف و اهداف کتابخانه لس آنجلس عنوان کرد: برابری جنسیتی یکی از این اهداف است که فعالیت هایی برای توانمندسازی دختران از طریق کارگاه ها و فعالیت های اجتماعی در حال انجام است؛ هدف دیگر، فعالیت اقتصادی است که با همکاری موسسات مختلف به شکل مجازی به دنبال شغل و صاحبان مشاغل باشند. این کتابخانه به دنبال کاهش کمبودها است که در این راستا کتابخانه به شکل رایگان برای همه شرایطی را فراهم کرده که دسترسی به داده ها و اطلاعات و یادگیری رایگان داشته باشند.
گارسیا فبو به چالش حمایت جامعه اشاره کرد و گفت: حمایت جامعه علاوه بر اینکه یک چالش است می تواند یک فرصت باشد که با تغییر شرایط کاری از حضوری به مجازی می تواند چالش ها و فرصت های جدیدی را به وجود آورد. یکی از روش هایی موثر، توسعه خدمات با استفاده از دسترسی به داده های تکنولوژی بوده است. با استفاده از برنامه سلامت افراد می توانند با پزشک به شکل کنترل از راه دور و با استفاده از اپلیکیشن های مختلف ارتباط بگیرند و مشکلات بیماری خود را با پزشک به اشتراک بگذارند. این خدمات برای همه ی افراد شهری، روستایی، مهاجرین و ... به شکل رایگان ارائه می شود.
وی ادامه داد: کتابخانه لس آنجلس از طریق صفحه فیسبوک خود سوالات عمومی کاربران را پاسخ می دهد و علاوه بر زبان انگلیسی به زبان اسپانیایی هم خدمت ارائه می دهد.
وی به خدمت دریافت اشتراک اشاره کرد و گفت: اعضای کتابخانه برای دریافت بسته های خود با پرداخت هزینه اشتراک و ثبت آنلاین کتاب مورد نیاز خود را دریافت می کنند.
این مشاور بین المللی کتابداری یکی دیگر از مسائلی که پاندمی باعث به وجود آمدن آن شد را اتوماسیون یا ماشینی شدن دانست و گفت: از این طریق می توان یک شبکه منسجم ایجاد کرد و کارها را به صورت شبکه ای انجام داد. ربات ها در کتابخانه کتاب ها را حمل می کنند، به سوالات کاربران پاسخ می دهند و مجموعه ای داده ها و اطلاعات هستند. از این ربات ها در دانشگاه مهندسی فلوریدای جنوبی استفاده می شود که از طریق این ربات ها به دانش آموزان آموزش های مختلفی ارائه می دهند.
وی ضمن اشاره به چالش مهارت های نیروی کار عنوان کرد: در دوران پاندمی کرونا متوجه شدیم که ما نیاز به همکاری، همبستگی و مشارکت جمعی داریم که منجر به همکاری های گسترده ای در زمینه تدریس آنلاین و حل مشکلات، کسب تجربه و ایجاد راه های جدید برای افزایش خدمات و ادامه این مسیر برای آموزش و توسعه آنلاین می شود. ما نیاز داریم همگی با هم در یک مجموعه منظم همکاری و همبستگی داشته باشیم.
گارسیا فبو ضمن اشاره به تحقیقی که توسط دانشگاه ایالتی مونتانا انجام شده به پروژه الگوریتم سواد رسانه ای اشاره کرد و گفت: در این پروژه به بررسی داده ها و اطلاعاتی پرداختند و از این طریق توانستند به این موضوع پی ببرند که الگوریتم شبکه های مجازی به حدی قدرتمند است که می تواند یک مجموعه یا کسب و کار را گسترده کند و یا میزان فعالیت آن را کاهش دهد.
رئیس سابق انجمن کتابداران آمریکا افزود: ما با همکاری هم می توانیم چیزی را که می خواهیم به دست بیاوریم. ایجاد خدمات خوب نیاز به همکاری کل اعضای یک مجموعه دارد و در جهت بهتر شدن خدمات یک مجموعه به هدایت و رهبری مقتدرانه نیاز است. رهبری دیجیتال آینده در دست کسانی است که به سمت دیجیتالی شدن پیش می روند. با کاهش هزینه ها می توان به افزایش خدمات کتابخانه کمک کنیم. خلاقیت و نوآوری به تلاش برای بهتر شدن خدمات کمک می کند. اگر مهارت های لازم وجود نداشته باشد تمام این تلاش ها برای انجام یک پروژه موثر بی فایده خواهد بود.
گارسیا فبو در ادامه گفت: ما باید با شرایط حال حاضر و آینده خود را تطابق دهیم و در صورت عدم تطابق از برنامه های توسعه ای گسترده نسل امروز عقب خواهیم ماند. شبکه سازی موفق بسیار مهم است؛ چراکه این شبکه سازی به تغییرات بسیار گسترده ای منجر می شود و باعث ایجاد دید مثبتی در نگاه مخاطب می شود و می تواند به فرایند موفقیت کمک کند.
وی ضمن اشاره به اهمیت همدلی و همکاری عنوان کرد: همدلی بسیار مهم است؛ باید خودمان را به جای مخاطبین که به ما مراجعه می کنند، قرار دهیم و بدانیم که باید به آن ها گوش دهیم، تغییر کنیم و با شناخت مشکلات آن ها به ایجاد خدمات بپردازیم. مهارت جذب کردن بسیار مهم است زیرا به همکاری و توسعه بیشتر منجر خواهد شد. مخاطبین باید با داستان شما و اینکه شما چه کارهایی را برای به سرانجام رساندن یک پروژه انجام داده اید، آشنا شوند.
گارسیا فبو ضمن اشاره به اهمیت افراد رنسانسی تاکید کرد: ما به افراد رنسانسی نیاز داریم؛ این افراد قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارند پیگیر، علاقه مند و اجتماعی هستند و می توانند در گروه های مختلف شرکت به ایجاد چیزهای جدید بپردازند و برای دستیابی به این موضوع باید شیوه کار خود را تغییر دهیم. شبکه های اجتماعی و خدمات اجتماعی خود را بازبینی کنیم و تاثیر مثبت جدیدی بر روی مخاطب ایجاد کنیم تا این مخاطبین را حفظ کنیم.
وی با اشاره به تغییراتی در آینده نسل دیجیتالی، گفت: باید به این موضوع فکر کنیم که چگونه نیروی کار این مهارت را پیدا می کند که بتواند با وسایل دیجیتالی ارتباط برقرار کند، مهارت و دانش نسبت به آن پیدا کند، با ربات ها و ماشین ها کار کند و مهارت های لازم برای کارکردن با آن ها پیدا کند. یک سری قوانین اخلاقی در این زمینه وجود دارد که باید بازبینی شود و ما باید بدانیم که چطور قرار است به این امور دستیابی پیدا کنیم.
این مشاور بین المللی کتابداری بیان کرد: تمام آن چیزی که می خواهم به کتابداران توصیه کنم این است که همکاری کنند، خلاقیت و انگیزه داشته باشند، بازبینی نسبت به قوانین داشته باشند، تحولات فرهنگی اجتماعی و فناوری را بپذیرند، بر روی موضوعات اصلی تمرکز کنند، نظرات خود را با تحولات جدید تطبیق دهند و کارکردهای کتابخانه را در جهت هر چه بهتر شدن همراه با فناوری به پیش ببرند. با استفاده از ابزارها و شبکه های اجتماعی گسترده و تغییرات محیط اطلاعاتی می توانیم این انتظارات را در کتابخانه ها برآورده کنیم.